HPV در کمین است؛ از خود در برابر زگیل تناسلی محافظت کنید

• ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ /
  • درمان, رابطه جنسی, زگیل تناسلی, متخصص زنان /

زگیل تناسلی ضایعات گوشتی، کوچک و برجسته و یا تغییرات ظاهری پوست در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد هستند. این بیماری با تبخال تناسلی که ویروس هرپس عامل آن است کاملاً متفاوت است. زگیل تناسلی در کشور ما شیوع بالایی پیدا کرده است؛ از این رو لازم است که آگاهی عمومی در مورد روش های پیشگیری و درمان این بیماری بالا رود. زگیل تناسلی به وسیله انواعی از ویروس پاپیلوماویروس انسانی (Human Papilomavirus, HPV) ایجاد می شود. زگیل تناسلی اگرچه بدون درد است و مشکل جدی برای سلامتی شخص ایجاد نمی کند، اما ظاهر آن ممکن است باعث تشویش و نگرانی شخص شود.

انواع ویروس HPV و بیماری های ناشی از آن

بیشتر افرادی که با ویروس HPV آلوده می شوند علامت خاصی را نشان نمی دهند. اما گاهی اوقات HPV می تواند باعث علائم و مشکلاتی در شخص شود. این مشکلات همراه با نوع ویروس HPV عامل آن در جدول زیر مشاهده می شوند.

نحوه انتقال پاپیلوماویروس

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی (حتی بدون داشتن رابطه جنسی کامل) منتشر می شود. انتقال ویروس HPV از طریق تماس پوستی انجام می شود. استفاده از کاندوم اگرچه مفید است اما نمی تواند به طور کامل از انتقال آن جلوگیری کند؛ زیرا ویروس ممکن است روی سطح پوست ناحیه تناسلی شخص آلوده، که با کاندوم پوشیده نمی شود، وجود داشته باشد.

تشخیص عفونت HPV
  • آلودگی با HPV با معاینات معمولی تشخیص داده می شود. در مورد خانم ها متخصص زنان باتجربه با انجام معاینه لگنی بیماری را تشخیص می دهد.
  • بعضی از زگیل های ناحیه تناسلی ممکن است با چشم غیر مسلح مشاهده نشوند. با استفاده از روش کولپوسکوپی می توان این نوع آلودگی ها را تشخیص داد. دستگاه کولپوسکوپ با استفاده از میکروسکوپ و منبع نور به پزشک این امکان را می دهد که ناحیه تناسلی را به طور کامل معاینه کند و در صورت نیاز از دهانه رحم نمونه برداری کند و برای آزمایش و بررسی بیشتر، به آزمایشگاه ارسال نماید. کولپوسکوپی روشی تخصصی و نیازمند تجهیزات پیشرفته است. این روش توسط دکتر حقگو به بیماران ارائه می شود. اطلاعات بیشتر در مورد کولپوسکوپی را در بخش خدمات مشاهده نمایید.
  • ویروس HPV می تواند باعث ایجاد نتایج غیرطبیعی در تست پاپ اسمیر شود. در این حالت لازم است تست پاپ اسمیر در فاصله های زمانی کوتاه تری انجام شود.
  • تست DNA ویروس HPV نیز می تواند انواع سرطانزای ویروس HPV را شناسایی کند.
درمان زگیل تناسلی

روش درمان به تعداد زگیل ها و محل آن ها بستگی دارد. برای درمان زگیل تناسلی از داروهایی که برای سایر انواع زگیل موجود است استفاده نکنید. روند درمان شامل تکنیک هایی برای برداشت زگیل از سطح پوست و تجویز دارو است. برای برداشتن زگیل از روش های زیر استفاده می شود:
فریز کردن (کرایوسرجری)
سوزاندن (الکتروکوترزیشن)
لیزدرمانی
بعد از درمان معاینه و تست پاپ اسمیر باید به طور منظم انجام شود.

آیا زگیل تناسلی قابل پیشگیری است؟

ویروس HPV ممکن است توسط افرادی که آلوده هستند اما علامتی ندارند، انتقال داده شود؛ بنابراین اولین و مهم ترین گام برای حفاظت در برابر زگیل تناسلی کنترل رابطه جنسی و محدود کردن آن به شریک جنسی سالم است. روش های زیر به پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کمک می کند:
استفاده از کاندوم
داشتن رابطه جنسی تنها با یک شخص
عدم ارتباط با اشخاصی که روابط جنسی خطرناکی دارند.

واکسن پیشگیری از زگیل تناسلی

خوشبختانه واکسن HPV تحت عنوان واکسن گارداسیل موجود است. این واکسن باعث ایمنی در برابر نوع 6 و 11 (عوامل اصلی زگیل تناسلی) ویروس HPV و نیز نوع 16 و 18 آن (عوامل اصلی سرطان دهانه رحم) می شوند. بهتر است واکسیناسیون در نوجوانان دختر یا پسر بین سنین 9 تا 26 سال و قبل از برقراری اولین رابطه جنسی انجام شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.