Endometriosis آندومتریوز

آندومتریوز؛ خطری در کمین زنان

• ۲۴ آبان ۱۳۹۴ /
  • آندومتریوز, باروری, ناباروری /

رشد بافت آندومتر در خارج از رحم سبب بروز بیماری آندومتریوز می شود. این بافت می تواند در ناحیه لگن و نواحی پایینی شکم و اما به ندرت در دیگر نواحی بدن به وجود آید.
تعداد خانم هایی که مبتلا به آندومتریوز هستند به طور دقیق مشخص نیست و دلیل آن هم، این است که این بیماری برای برخی اشخاص بدون علائم و برای برخی دیگر با علائم خفیفی همراه است. برخی مطالعات از هر 10 زن، 1 زن و برخی دیگر نیز از هر 10 زن 5 زن را مبتلا به درجاتی از آندومتریوز می دانند.
بررسی های لازم جهت تشخیص آندومتریوز زمانی انجام می شود که علائم این بیماری مشاهده شوند و با درمان های اولیه از شدت بیماری کاسته نشود.
در بیشتر مواقع بروز علائم آندومتریوز بین سنین 25_40 سال است و گاهی نیز نشانه ها در دوران نوجوانی بروز می کنند. آندومتریوز می تواند هر زنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما:

• گاهی اوقات این عارضه ریشه ژنتیکی دارد و اثرات آن را در خانواده می بینید. بنابراین در این شرایط در بستگان نزدیکِ افراد مبتلا بیشتر شایع است.
  • در خانم هایی که یائسه شده اند، آندومتریوز بروز نمی کند. آندومتریوز برای رشد خود به هورمون زنانه استروژن نیاز دارد و با یائسگی میزان این هورمون زنانه کاهش می یابد.
  • قرص ضدبارداری خطر ابتلا به آندومتریوز را کاهش می دهد. اثر حفاظتی ناشی از مصرف قرص ممکن است تا یک سال پس از مصرف آن باقی بماند.

علائم آندومتریوز

اندازه آندومتریوز می تواند از یک سر سوزن تا یک توده بزرگ متفاوت باشد. این عارضه در بسیاری از اشخاص مبتلا هیچ نشانه ای ندارد و در صورت بروز نیز، در افراد مختلف متفاوت است، که به آن ها اشاره می کنیم:
اندازه آندومتریوز؛ هر چه آندومتریوز بزرگتر باشد، علائم آن بیشتر است. اما این موضوع همیشه صادق نیست، چون زنانی نیز بودند که با آندومتریوز بزرگ، هیچ نشانه و علائمی از عارضه نداشتند و همچنین برخی با وجود کوچک بودن آندومتریوز علائم بیشماری داشتند.
عادت ماهانه دردناک؛ به طور معمول درد چند روز قبل از عادت ماهانه شروع شده و در تمام طول مدت قاعدگی ادامه دارد. این درد با درد معمول قاعدگی که اغلب شدید و طولانی مدت نیست، تفاوت دارد.
درد ناحیه لگن و پایین شکم؛ اغلب درد در این نواحی از بدن ثابت است، اما گاهی چند روز قبل از عادت ماهانه و همچنین در طول عادت ماهانه شدت پیدا می کند.
ناباروری؛ آندومتریوز مانع عبور تخمک از تخمدان و انتقال آن به سمت لوله فالوپ شده و سبب بروز ناباروری می شود.
درد هنگام اجابت مزاج، درد در ناحیه پایینی شکم و حتی وجود خون در ادرار از دیگر علائم آندومتریوز هستند.
وجود تکه های آندومتریوز در دیگر نواحی بدن به ندرت اتفاق می افتد، که در صورت وجود آن ها درد غیرمعمول همزمان با درد عادت ماهانه بروز می کند.

1. www.patient.info/health/endometriosis-leaflet
  2. www.webmd.com/women/endometriosis/understanding-endometriosis-treatment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.