haghgoo-logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

جراحی زیبایی واژن با لیزر، مقابله ای بدون درد با شل شدگی واژن
دوران یائسگی مرحله ایp طبیعی از زندگی زنان است. یائسگی یک پدیده سالمندی معمول و مهم در زندگی زنان محسوب می شود و منجر به انتقال به یک وضعیت زیستی جدید در بانوان می گردد. در این برهه تغییراتی مانند خشکی واژن و کاهش ترشحات زنانه، تغییرات پستان ها، گرگرفتگی، تعریق زیاد، تغییرات خلق و خو و مشکلات سلامتی (مانند مشکلات عروقی، مشکلات ادراری و بیماری های قلبی) و … برای خانم ها رخ می دهد که برای آنان مطلوب نیست. بر اساس مطالعات میانگین سن طبیعی یائسگی در ایران 183/48 تخمین زده شده است اما یائسگی ممکن است در بازه سنی 40 تا 60 برای بانوان رخ دهد. با توجه به بهبود وضعیت امید به زندگی در بسیاری از کشورها، بیش از یک سوم عمر بانوان در دوران یائسگی آنان سپری می گردد.کاهش میزان استروژن در دوران یائسگی و متعاقب قطع دوران قاعدگی و کاهش عملکرد تخمدانی منجر به بروز عوارضی در فرد می گردد.
در دهه چهارم زندگی بانوان تغییراتی در میزان هورمون های استروژن و پروژسترون ایجاد می گردد و موجب تغییراتی در سیستم تناسلی خارجی خانم ها می گردد. این تغییرات می تواند منجر به کاهش حجم لب های خارجی و تا حدودی شل شدن واژن گردد. شل شدن واژن ممکن است با تاثیر بر زندگی زناشویی منجر به ایجاد نارضایتی در فرد و یا همسر وی گردد. همچنین این موضوع ممکن است بر روی عزت نفس بانوان نیز تاثیر گذار باشد. خوشبختانه امروزه با کمک راهکار های درمانی می توان این مشکلات را برطرف نمود و به بهبود مشکلات زناشویی، خانوادگی و اجتماعی ایجاد شده در اثر این مشکلات کمک کرد.
در صورت وقوع یائسگی در سنین کمتر از 40 سال، توصیه می شود بانوان حتما به پزشک مراجعه نمایند تا مشکلات به وجود آمده را کاهش دهند و از سلامت و تندرستی خود با راهنمایی پزشک محافظت نمایند. برخی از عوامل وجود دارند که منجر به بروز یائسگی در سنین کمتر می شوند و در نتیجه آنها، مشکلات یائسگی مانند گرگرفتگی، بدخوابی های شبانه و تعریق همراه، در سنین زودتر در فرد بروز می کند و احتمال بروز بیماری های مزمن نیز در فرد بیشتر می شود. عواملی مانند جراحی های تخمدان، پرتو درمانی، استعمال سیگار و دخانیات، شیمی درمانی و پرتودرمانی، برداشتن رحم و نارسایی زودرس تخمدان می توانند در وقوع یائسگی زودرس موثر باشند.
شل شدگی واژن:
شل شدگی واژن علاوه بر تاثیراتی که ممکن است بر زندگی زناشویی فرد داشته باشد، بر جنبه های روحی و روانی خانم نیز تاثیر گذاشته و گاها موجب ایجاد اضطراب، اختلال در اعتماد به نفس و مسائل دیگر می گردد. یکی از تصورات نادرست در مورد گشاد شدگی واژن مربوط به تاثیر نزدیکی های جنسی مکرر در وقوع گشاد شدگی واژن است. حال آنکه تحقیقات علمی تا کنون چنین تاثیری را ثابت نکرده اند. عواملی مانند زایمان های طبیعی مکرر و ژنتیک می توانند در وقوع شل شدگی واژن موثر باشند. به طور کلی عواملی مانند افزایش سن، کاهش وزن شدید، ژنتیک و بارداری می توانند منجر به شل شدگی و گشاد شدن واژن شوند و باعث مشکلاتی همچون کاهش رطوبت دیواره های واژن و ایجاد سوزش و خارش در ناحیه تناسلی شود.

جراحی زیبایی دستگاه تناسلی با لیزر
بسیاری از مشکلاتی که به صورت ناخواسته و متعاقب عواملی همچون افزایش سن، بارداری، تغییرات هورمونی و غیره در دستگاه تناسلی خارجی ایجاد می شود با کمک معجزه ای به نام ” لیزر درمانی” در علم پزشکی قابل درمان است. از جمله این مشکلات می توان به بزرگ شدن لابیا های های واژن، ایجاد تیرگی ناخواسته در دستگاه تناسلی خارجی و شل شدن واژن (گشاد شدگی واژن) اشاره کرد. با استفاده از لیزر درمانی می توان مشکلاتی مانند گشاد شدگی واژن، تیرگی، و عدم تقارن لابیا ها را در کمترین زمان ممکن و با حداقل عوارض درمان نمود و جوانسازی واژن را به ارمغان آورد. امروزه بسیاری از مطالعات به بررسی اثر بخشی لیزر درمانی پرداخته اند و نتایج مثبت قابل توجهی نیز گزارش گردیده است.
روش های درمانی دیگری نیز در حیطه جراحی زیبایی واژن وجود دارد که از جمله آنها می توان به جراحی گشاد شدگی واژن با نخ (با استفاده از نخ های مخصوص واژینال)، جراحی زیبایی واژن با تزریق ژل (موثر در جوانسازی)، جراحی زیبایی واژن با PRP (موثر در جوانسازی دستگاه تناسلی و با استفاده از پلاسمای سرشار از پلاکت)، جراحی زیبایی واژن با تزریق چربی (موثر در بهبود وضعیت چربی های تحلیل رفته دستگاه تناسلی) اشاره کرد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای انجام جراحی های زیبایی واژن هستند؟
بانوانی که در اثر افزایش سن و یا زایمان های متعدد دچار گشاد شدگی واژن و یا تغییرات دیگری در دستگاه تناسلی شده اند و یا بانوانی که در حیطه مسائل جنسی خود دارای مشکلاتی مانند احساس گشاد شدگی واژن، درد و حساسیت، و احساس از دست دادن لذت در طی رابطه هستند می توان کاندید مناسبی برای جراحی های جوانسازی واژن باشند.
تاثیرات جراحی های زیبایی واژن:
جراحی های زیبایی واژن تا حدود زیادی مشکلات ایجاد شده برای بانوان را بهبود بخشیده، اضطراب ایجاد شده در اثر گشادشدگی واژن را بهبود می بخشد و رضایتمندی از رابطه جنسی را برای فرد و همسرش به ارمغان می آورد. از جمله تاثیرات مفید و موثر این جراحی ها می توان به زیبا ساختن ظاهر واژن، درمان مشکلات واژن، تحریک و تقویت کلاژن سازی واژن، درمان آتروفی واژن (خشکی واژن)، افزایش میزان رطوبت واژن، جوانسازی واژن، روشن کردن دستگاه تناسلی، افزایش مقاومت واژن و تقویت قوام واژن اشاره کرد.
مزایای جوانسازی واژن با استفاده از لیزر:
مدت زمان اندک هر جلسه درمانی، غیر تهاجمی بودن این روش، ایمنی بالا، مناسب بودن برای هر گروه سنی، روشن سازی دستگاه تناسلی، برطرف کردن سوزش واژن، از بردن گشاد شدگی واژن و ماندگاری نتایج جراحی به مدت طولانی از جمله مزایای جوانسازی واژن به کمک لیزر می باشند.
چرا جراحی زیبایی واژن محبوبیت فراوانی دارد؟
جراحی های زیبایی دستگاه تناسلی محبوبیت فراوانی در بین بانوان سراسرجهان یافته اند که به صورت روزافزونی در حال افزایش است. یکی از علل محبوبیت این جراحی ها تاثیرات موفقیت آمیز آنها در تجدید ساختار واژن، جوانسازی، عدم تقارن لابیا ها و تیرگی دستگاه تناسلی است.
جراحی زیبایی واژن برای چه کسانی توصیه نمی شود؟
خوشبختانه در حیطه جراحی های جوانسازی و زیبایی واژن محدودیت چندانی وجود ندارد و تنها بانوانی که به برخی بیماری های موضعی و سیستمیک مبتلا هستند نمیتوانند این اقدامات را انجام دهند.
انتخاب روش درمانی مناسب برای هر خانم با صلاحدید پزشک صورت می پذیرد.
نکات توصیه شده قبل از جراحی زیبایی واژن:
به طور کلی رعایت بهداشت فردی و انجام مواردی که با صلاحدید پزشک مورد نیاز است (نظیر تست سرطان دهانه رحم) توصیه میشود.
مدت زمان عمل زیبایی واژن:
یکی از مزایای عمده جراحی های زیبایی واژن و علی الخصوص لیزردرمانی، مدت زمان کوتاه این روش های جراحی است. به طور معمول این زمان بین 5 تا 20 دقیقه است و زمان مورد نیاز برای هر خانم، بر حسب شرایط وی و با صلاحدید پزشک تعیین می گردد.
نتایج جراحی های زیبایی واژن:
نتایج جراحی های زیبایی واژن از نقطه نظر بیماران بسیار رضایت بخش است. مطالعات حاکی از آن است که در طی 4-6 ماه پس از جراحی های زیبایی واژن 6/91% زنان از نتایج جراحی خود رضایت داشتند.
زمان آغاز مقاربت جنسی پس از جراحی زیبایی واژن:
توصیه عمومی در اغلب جراحی های زیبایی دستگاه تناسلی بر آن است که تا 5 روز پس از جراحی از نزدیکی جنسی خودداری شود. البته گاها در مواردی و با صلاحدید پزشک ممکن است دوره پرهیز طولانی تری توصیه شود. نتایج مطالعات حاکی از آن است جراحی های زیبایی واژن موجب بهبود معناداری در عملکرد جنسی زنان و شریک جنسی شان می گردد.
تعداد جلسات جراحی زیبایی واژن :
تعداد جلسات درمانی مورد نیاز، بر حسب شرایط بیمار و شدت مشکلات او، در فواصل زمانی خاصی و بر اساس صلاحدید پزشک تعیین می گردد.
عوارض جراحی زیبایی واژن :
مانند بسیاری از روش های جراحی، جراحی زیبایی واژن نیز ممکن است با توجه به حساس بودن بافت ناحیه تناسلی، با خطرات و عوارضی همراه باشد که با پیشرفت علم روز دنیا و تبحر پزشک میزان آنها رو به کاهش است. بسیاری از عوارض پس از جراحی نیز کوتاه مدت بوده و پس از مدتی از بین می روند.
هزینه جراحی زیبایی واژن:
هزینه جراحی های زیبایی واژن بسته به روش انتخاب شده، جلسات مورد نیاز برای درمان و … متفاوت است و مانند سایر جراحی های زیبایی، جراحی زیبایی واژن نیز تحث پوشش بیمه نمی باشد. در مورد اعمالی مانند درمان گشادشدگی واژن با لیزر هزینه درمان بسیار کمتر از روش جراحی است. توصیه می شود در جهت دستیابی به حداکثر نتیجه درمانی، جلسات درمانی که بر حسب شرایط خانم معین میگردد، تکمیل گردد.
مراقبت های پس از جراحی زیبایی واژن:
• در صورت لزوم ممکن است پزشک در روز جراحی مصرف مسکن را برای خانم تجویز نماید. و در برخی روش ها نیز بی حسی موضعی کفایت می کند.
• توصیه می شود خانم تا یک هفته پس از جراحی استراحت نماید و از فعالیت های سنگین ورزشی و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کند.
• استفاده از کمپرس سرد در جهت کاهش تورم توصیه می شود.
• در صورت تجویز مسکن و آنتی بیوتیک، توصیه می شود دارو های به موقع مصرف شود.
مراقبت های پس از جراحی زیبایی واژن با لیزر:
لیزر درمانی پروسه ای سرپایی و با حداقل عوارض است و جز زمان محدودی که برای پرهیز از مقاربت توصیه می شود، نیاز به اقدام خاصی نیست و می توان پس از آن به کار و فعالیت روزانه بازگشت.

منابع:
• رجايي فرد عبدالرضا, محمدبيگي ابوالفضل و محمدصالحي نرگس, برآورد ميانگين سن يائسگي طبيعي در زنان ايراني: يک مطالعه متاآناليز.‎
• پورجواد, 1999. اثرات استروژن درمانی در زنان یائسه و ارتباط آن با سرطان پستان. مجله علوم پزشکی رازی, 6(3), pp.194-200.‎
• Goodman, M.P., Placik, O.J., Benson III, R.H., Miklos, J.R., Moore, R.D., Jason, R.A., Matlock, D.L., Simopoulos, A.F., Stern, B.H., Stanton, R.A. and Kolb, S.E., 2010. A large multicenter outcome study of female genital plastic surgery. The journal of sexual medicine, 7(4pt1), pp.1565-1577.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *