اندومتریوز، ناباروری و درمان

• ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ /
  • آندومتریوز, رحم, ناباروری /

اندومتریوز به عنوان یکی از عوامل اصلی ناباروری شناخته شده است. در واقع 30% تا 40% خانم های مبتلا به اندومتریوز دچار ناباروی هستند. در موارد متوسط تا شدید اندومتریوز، باروری تحت تاثیر قرار می گیرد چرا که ارگان های لگنی و تولید مثلی با چسبندگی همراه بوده یا تخمدان ها به واسطه اندومتریوز آسیب دیده اند. موارد اندومتریوز خفیف هم می تواند گاهی موجب ناباروری شود.

درمان اندومتریوز

درمان اندومتریوز مرتبط با ناباروری برای هر فردی متفاوت است. نوع درمان بستگی به عوامل مختلفی مثل شدت بیماری و محل آن، سن فرد، طول مدت ناباروری، درد و دیگر علائم دارد.
درمان دارویی

در صورتی که درد یا خونریزی دارید و قصد ندارید به زودی باردار شوید، هورمون های کنترل باروری (قرص، حلقه یا پچ) یا داروهای ضد التهاب (NSAIDs) برای کنترل درد بسیار مناسب هستند. هورمون های کنترل بارداری از بدتر شدن اندومتریوز جلوگیری می کنند.

جراحی

در صورتی که درمان های هورمونی اثری نداشت یا رشد زیاد اندومتریال، دیگر ارگان ها را نیز تحت تاثیر گذاشته باشد، جراحی راه حل بعدی است. به کمک جراحی چسبندگی ها و بافت های اسکار برداشته می شود. جراحی می تواند از طریق یک یا تعدادی سوراخ بسیار کوچک (لاپاراسکوپی) انجام شود که در این صورت شانس بارداری را نیز افزایش می دهد.
در موارد بسیار شدید اندومتریوز، برداشتن رحم (هیسترکتومی) و تخمدان ها (اوفرکتومی) روشی مناسب است. این جراحی ها موجب یائسگی زودرس می شوند و تنها زمانی که فرد قصد باردار شدن ندارد و بهبودی کمی از سایر درمان ها دریافت کرده، انجام می شوند.

IUI (تلقیح داخل رحمی اسپرم)

این روش با تحریک بیش از حد تخمدان ها به کمک هورمون برای تولید تخمک و تزریق مصنوعی اسپرم به داخل رحم زن انجام می شود که شانس حاملگی را در افراد مبتلا به اندومتریوز افزایش می دهد.

IVF (لقاح آزمایشگاهی)

در صورتی که بعد از 3 تا 4 سیکل IUI، بارداری حاصل نشد روش IVF انجام می شود. در واقع IVF برای شرایطی که لوله های تخمدانی به دلیل وجود اندومتریوز به درستی عمل نمی کنند یا دیگر درمان ها جواب نداده اند، به کار می رود.

درمان اندومتریوز خفیف

درمان دارویی می تواند اندومتریوز خفیف را سرکوب و درد همراه با آن را در بسیاری از خانم ها تسکین دهد اما در باروری تاثیری ندارد. برداشتن چسبندگی ها به کمک جراحی نیز می تواند درد را موقتا کاهش دهد. مطالعات اخیر نشان داده است که جراحی، شانس باروری را افزایش می دهد. در صورت عدم موفقیت جراحی، باروری برای این نوع اندومتریوز با انجام روش هایی مثل IUI و در نهایت IVF نیز صورت می گیرد.

درمان اندومتریوز متوسط تا شدید

جراحی این نوع اندومتریوز می تواند شانس بارداری را افزایش دهد. با این حال در موارد بسیار شدید، تاثیر جراحی بر روی بارداری کم است. معمولا موارد شدید اندومتریوز نسبت به روش IUI نیز مقاوم هستند و IVF پیشنهاد بهتری برای بارداری خانم ها با اندومتریوز شدید است.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>