haghgoo-logo

کیست های تخمدان
*کیست تخمدان چیست؟
*علائم وجود کیست تخمدان چیست؟
*چگونه کیست های تخمدان تشخیص داده می شوند؟
*کیست های تخمدان چگونه درمان می شوند؟
*لغت نامه

*کیست تخمدان چیست؟
کیست تخمدان یک کیسه ی پر شده از مایع یا سایر بافت هاست که بر روی تخمدان(ovary) ساخته می شود.وجود کیست های تخمدان در زنان سنین بارداری کاملا معمولی می باشد.یک زن می تواند تنها یک کیست و یا چندین کیست داشته باشد.کیست ها ی تخمدان از نظر سایز و اندازه متفاوت می باشند.در بسیاری از موارد این کیست ها میتوانند بی خطر باشند و یا حتی به خودی خود از بین بروند.در بعضی موارد،این کیست ها میتوانند مشکل ساز شوند و نیاز به درمان پیدا کنند.
کیست های تخمدانی متفاوتی وجود دارد که بیشتر آنها خوش خیم(bening) می باشند.به ندرت تعداد کمی از کیست ها ممکن است به سمت بدخیمی(malignant) پیش روی کنند.
*علائم وجود کیست تخمدان چیست؟
بسیاری از کیست ها کوچک هستند و علائمی ندارند.بعضی از کیست ها ممکن است با درد کم و یا حتی تیرکشنده در شکم و درد هنگام فعالیت احساس شود.کیست های بزرگتر هم ممکن است باعث،پیچ خوردن(تورشن) تخمدان ها شوند که این هم منجر به احساس درد می شود.کیست هایی که دچار خونریزی شده (ترکیده شدن)هم ممکن است به سمت خطرناک جدی پیش رود که نیاز به درمان فوری می باشد.
*چگونه کیست های تخمدان تشخیص داده می شوند؟
یک کیست تخمدان میتواند طی یک معاینه ی روتین لگنی (pelvic exam) یافت شود.اگر پزشک شما در معاینه تخمدان بزرگی را لمس کرد،تست های توصیه شده برای یافتن اطلاعات بیشتر شامل موارد زیر می باشد:
واژینال اولتراسوند(Ultrasound):در این عمل از امواج صوتی برای دریافت تصاویر از ارگان های داخلی که بر روی یک صفحه قابل نمایش است استفاده شده،تصاویر ارائه شده با استفاده از امواج صوتی می تواند شکل،سایز،موقعیت مکانی و ساختار کیست را نشان دهد.
لاپاراسکوپی(laparascopy):در این عمل جراحی یک لاپاراسکوپ (یک لوله باریک به همراه دوربین)وارد شکم شده تا اعضا و ارگان های داخل لگن را مشاهده کرد.لاپاراسکوپی همچنین نیز می تواند برای درمان کیست ها هم مورد استفاده قرار گیرد.
تست های خونی:اگر شما یائسه Menopause))هستید،علاوه بر آزمایش با التراسوند،باید تستی انجام دهید که در آن یک ماده ای به نام CA 125 در خون را اندازه گیری کند.افزایش در مقدار CA125 می تواند نشانه ای مبنی بر سرطان تخمدان در زنان یائسه باشد.در زنان نزدیک به یائسگی افزایش CA 125می تواند علاوه بر سرطان به علت شرایط دیگری هم باشد. بنابراین این تست شاخص خوبی برای تشخیص سرطان تخمدان در زنان نزدیک به یائسگی نیست.
*کیست های تخمدان چگونه درمان می شوند؟
قرص های ترکیبی ضدبارداری میتواند برای درمان برخی از انواع کیست های تخمدان تجویز شود.این درمان باعث نمی شود که کیست های شما کاملا برای همیشه از بین برود بلکه اما میتواند ریسک اینکه کیست جدیدی تشکیل شود را کاهش دهد.
اگر کیست شما بزرگ است یا علائمی ایجاد کرده ،پزشک شما درمان جراحی را پیشنهاد میدهد.
وسعت و نوع جراحی به تعدادی فاکتور بستگی دارد:
*سایز و اندازه کیست
*سن
*علائم
*میل و تصمیم به بارداری
گاهی اوقات یک کیست ممکن بدون احتیاج به برداشتن تخمدان ،جدا شود.که به این عمل جراحی(سیستکتومی cystectomy) گفته می شود.در بیماران دیگر ممکن یک یا هر دو تخمدان برداشته شود. پزشک شما نمیتواند تا قبل از شروع جراحی بداند که کدام عمل نیاز است که انجام شود.

*لغت نامه
Bening: خوش خیم
CA 125: یک ماده ای که درصورت وجود تومورهای سرطانی ممکن است در خون افزایش یابد.
Cystectomy: عمل جراحی که طی آن کیست ها برداشته می شود.
Laporoscopy:یک عمل جراحی است، که با استفاده از یک وسیله به نام لاپاراسکوپ از یک شکاف کوچک وارد حفره لگن شده.لاپاراسکوپ برای دیدن ارگان های لگن استفاده می شود.سایر ابزارها هم می تواند در حین عمل استفاده شوند.
Malignant: واژه ای که برای توصیف سلول ها و یا تومور های سرطانی که قادرند به بافت ها حمله کنند و در بدن گسترش یابند.
Menopause: زمانیست در زندگی یک زن که قاعدگی تمام می شود،به عدم قاعدگی و پریود برای 1 سال منوپوز یا یائسگی گفته می شود.
Ovary: یک جفت ارگان در سیستم باروری زنان می باشد که آزاد کردن تخمک ها در زمان تخمک گذاری و ترشح هورمون ها را بر عهده دارد.
Pelvic Exam:یک معاینه فیزیکی از ارگان های باروری زنان می باشد.
Ultrasound: آزمایشی است که از امواج صوتی برای تشخیص ساختارهای داخلی استفاده می شود.در دوران بارداری هم برای بررسی جنین مورد استفاده قرار می گیرد.