آپاندیس

آپاندیس قسمت کوچک و باریکی از روده بزرگ است که در ادامه سمت راست آن قرار دارد. آپاندیس وظیفه تولید سلول‌های ایمنی را بر عهده دارد که در هنگام عفونت از بدن محافظت می‌کنند.

آپاندیسیت چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

آپاندیسیت به التهاب ناگهانی آپاندیس گفته می‌شود. دلیل ایجاد آپاندیسیت معمولاً ناشناخته است. آپاندیسیت ممکن است بعد از ایجاد یک عفونت ویروسی در مسیر هضم مواد غذایی یا بعد از انسداد محل اتصال آپاندیس به روده بزرگ، ایجاد شود. به نظر می‌رسد که انسداد ورودی آپاندیس به وسیله قسمت‌های کوچک و سخت مدفوع باعث ایجاد التهاب و عفونت در آپاندیس می‌شود. التهاب باعث بروز عفونت، ایجاد لخته و پارگی آپاندیس می‌شود. تنها راه درمان آپاندیسیت، انجام عمل جراحی و خارج کردن فوری آپاندیس است. جراحی سریع، خطر پاره شدن آپاندیس را کاهش می‌دهد.

علائم آپاندیسیت

مهمترین علامت برای تشخیص آپاندیسیت، درد کولیکی در اطراف ناف و بی‌اشتهایی فرد است. نشانه‌های همراه آن عبارتند از:

• درد در ناحیه شکم که این درد از خط وسط شکم شروع می‌شود و سپس در این ناحیه، به صورت درد موضعی شدید گسترش می‌یابد.
  • درد شکم با راه رفتن و سرفه کردن شدیدتر می‌شود.
  • تب که ممکن است چندین ساعت طول بکشد.

مراقبت‌های قبل از آپاندیسیت

• تجویز آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از بروز عفونت
  • تجویز داروهای ضد درد برای کنترل درد بیمار

روش‌های انجام آپاندیسیت

در این روش، جراح با استفاده از چند برش کوچک بر روی شکم به آپاندیس دسترسی پیدا می‌کند. از طریق یکی از شکاف‌ها، دوربین وارد می‌شود که به پزشک اجازه می‌دهد تا دید بهتری از داخل شکم داشته باشد. بعد از برداشتن آپاندیس، برش‌های ایجاد شده تمیز شده و بخیه زده می‌شوند. در روش لاپاراسکوپی نسبت به روش جراحی باز به دلیل ایجاد برش کوچکتر، احتمال بروز عفونت کمتر است. انجام لاپاراسکوپی زمانی که آپاندیس پاره شده است و یا عفونت آن پیشرفته باشد، مشکل‌تر است. همچنین به علت استفاده از گاز CO2 در لاپاراسکوپی (به منظور ایجاد فضای لازم برای جراحی)، انجام لاپاراسکوپیک آپاندیسیت در بیماران قلبی امکان‌پذیر نیست.

در این روش، جراح برشی در قسمت پایین و سمت راست شکم ایجاد می‌کند. آپاندیس برداشته شده و زخم بخیه زده می‌شود. دلایل انجام آپاندیسیت به روش جراحی باز عبارتند از

• سابقه انجام جراحی در شکم
  • آپاندیس سوراخ و یا پاره شده
  • پریتونیت

مزایای روش لاپاراسکوپی

در این روش، بیمار پس از 36-24 ساعت می‌تواند از بیمارستان مرخص شود. در حالی که در جراحی باز بیمار بعد از 5-2 روز ترخیص می‌شود. سایر مزایای این روش عبارتند از:

• درد کمتر بعد از عمل
  • بازگشت سریع‌تر عملکرد دستگاه گوارش
  • بازگشت سریع به فعالیت‌های طبیعی
  • برش و جای زخم کوچک بر روی بدن

مراقبت‌های بعد از آپاندیسیت

• بعد از عمل جراحی بیمار نباید غذایی مصرف کند. به بیمار یک رژیم غذایی مایع داده می‌شود. بعد از چند ساعت بیمار می‌تواند رژیم غذایی جامد را شروع کند.
  • به بیمار اجازه داده می‌شود که فعالیت‌های طبیعی خود را شروع کند. این امر باعث سرعت بخشیدن به التیام زخم می‌شود.
  • بعد از جراحی، درمان آنتی‌بیوتیکی و ضد درد ادامه پیدا می‌کند.

عوارض آپاندیسیت

• آپاندیسیت ناکامل (بیشتر در روش لاپاراسکوپی)
  • آبسه‌های بعد از عمل در محل برداشتن آپاندیس

آیا آپاندیسیت قابل پیشگیری است؟

راهی برای جلوگیری از ایجاد آپاندیسیت وجود ندارد. همچنین ریسک فاکتورهای قطعی بروز آپاندیسیت نیز شناسایی نشده‌اند. تصور بر این است که رژیم غذایی کم فیبر و حاوی قند بالا و سابقه خانوادگی از جمله ریسک فاکتورهای ایجاد آپاندیسیت هستند. با این وجود مصرف سبزیجات و میوه (رژیم غذایی با فیبر بالا) ممکن است احتمال ایجاد آپاندیسیت را کاهش دهد.