haghgoo-logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آیا کیست هموراژیک (خونی)تخمدان خطرناک است؟ آیا کیست هموراژیک تخمدان باعث نازایی میشود؟
کیست همور اژیک یا خونی تخمدان از جمله کیست های خوش خیم تخمدان است که در اثر اختلال موضعی عملکرد تخمدان ایجاد میشود. معمولا کیست های هموراژیک (خونی) تخمدان خطر خاصی ندارند و با مصرف قرص های جلوگیری و یا حتی بدون مصرف دارو بعد از مدتی خون داخل کیست جذب میشود و کیست از بین میرود ، ولی گاها سایز کیست هموراژیک (خونی)تخمدان بسیار بزرگ میشود و ممکن است کیست در معرض پاره شدن و یا پیچ خوردگی تخمدان (تورشن) قرار گیرد و یا گاهی خونریزی داخل شکمی اتفاق می افتد که در این موارد باید بیمار به دقت تحتا کنترل و بررسی قرار گیرد تا کیست برای بیمار مشکل حادی ایجاد نکند.
آیا کیست هموراژیک با کیست اندومتریوما متفاوت است؟
گاها افتراق کیست های (خونی) هموراژیک از کیست شکلاتی یا اندومتریوما توسط سونوگرافی داده نمیشود و باید با استفاده از آزمایشات و سونوگرافی کنترل و معاینات این افتراق را ایجاد نمود. اهمیت افتراق کیست هموراژیک (خونی) از اندومتریوما (کیست شکلاتی) چیست؟
کیست هموراژیک (خونی) معمولا عارضه ای برای تخمدان ایجاد نمیکند ولی کیست های اندومتریوما یا شکلاتی میتوانند با عوارض جدی مانند چسبندگی ها و نازایی و حتی مشکلات ادراری و گوارشی جدی همراه باشند ، لذا افتراق این دو بیماری از هم بسیار حایز اهمیت میباشد.
کیست هموراژیک (خونی) ممکن است در یک دوره از سیکل قاعدگی همراه با درد و علایم نامنظمی قاعدگی باشد ولی کیست شکلاتی (اندومتریوما) علایمش به صورت مزمن میباشد.
البته گاها هر دو کیست هم بدون هیچ علامتی و به صورت یک یافته اتفاقی در سونوگرافی کشف میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *