haghgoo-logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

فولیک اسید:
در بین ویتامین‌ها، افزایش نیاز به فولیک اسید از همه بیشتر است. این افزایش نیاز در پاسخ به نیازهای خون سازی مادر و رشد جنین به ویژه رشد مغزی می‌باشد. کمبود فولیک اسید در مادر علاوه بر ایجاد کم خونی که ممکن است تا آخر بارداری خود را نشان نده، با افزایش شیوع بعضی ناهنجاریهای مادرزادی در نوزاد همراه است.
بعضی عوارض مامایی مثل سقط، زایمان زودرس و کم خونی نوزاد و کندگی زودرس جفت هم در اثر کمبود ویتامین ایجاد می‌شود.
شاید بیشترین دلیل اهمیت فولیک اسید و تاثیر بالقوه آن روی حاملگی، نقش آن در جلوگیری از نقایص لوله عصبی (مثل اسپینا بیفیدا و آنانسفالی) باشد.
نقایص لوله عصبی با شیوع تقریباً 2500 مورد جدید سالانه در آمریکا از شایعترین نقایص جنینی هستند. از طرفی نقایص لوله عصبی میزان عود تقریباً بالایی دارند. (حدود 10-2 درصد). تجویز فولیک اسید یا مولتی ویتامین حاوی فولیک اسید از قبل از بارداری شیوع این نقایص را 80-70 درصد کاهش می‌دهد.
میزان فولیک اسیدی که در منابع طبیعی هست برای این اثر حفاظتی کافی نیست و لذا همه زنانی که در سنین باروری هستند و تمایل به بارداری دارند باید دریافت فولیک اسید خود را از طریق مکمل‌ها افزایش بدهند.
این خیلی مهم است که توجه کنیم، چون لوله عصبی تا روز 28 حاملگی یعنی قبل از اینکه اکثر زن‌ها متوجه حاملگی خود شوند بسته می‌شود مصرف مکمل (به میزان 400 تا 800 میکروگرم روزانه) باید قبل از حاملگی شروع شده باشد.
فولیک اسید در سبزیجات سبز، آب پرتغال، سویا، بادام و فندق به مقدار زیاد وجود دارد.
کسانی که قرص جلوگیری، داروهای ضد تشنج و بعضی داروهای دیگر را مصرف می‌کنند و آنهایی که بیماری سوء جذب دارند، فولات خونشان کمتر است و نیاز به مصرف مکمل فولیک اسید با دوزهای بالاتر دارند.
این یک هشدار است که بدانیم بر اساس یک مطالعه، از زنان سنین 45-18 ساله، فقط 6 % شان می‌دانند که باید قبل از حاملگی فولیک اسید مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *