Complication Of Surgery عوارض عمل

لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی از عوارض خود می گویند…

• ۲۶ دی ۱۳۹۴ /
  • درمان, لاپاراسکوپی, هیستروسکوپی /

جراحی لاپاراسکوپی امروزه به طور گسترده ای در علم پزشکی به کار می رود. این عمل نسبت به اعمال جراحی سنتی باز دارای مزایای بیشماری است، خونریزی کم تر، تسریع در زمان بهبودی و کوتاه بودن مدت زمان بستری در بیمارستان از جمله مزایای عمل لاپاراسکوپی هستند. نباید انتظار داشته باشیم که لاپاراسکوپی بدون عارضه باشد، اما می توان گفت در مقایسه با سایر اعمال جراحی باز دارای عوارض کم تری است که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

برخی عوارض لاپاراسکوپی

• یکی از مهم ترین عوارض جراحی لاپاراسکوپی آسیب ناشی از بکار بردن تروکار در این عمل است. تروکار وسیله ای است که از ابتدای عمل لاپاراسکوپی در ناحیه شکم قرار داده شده و دیگر ابزار از طریق این وسیله به محل جراحی دسترسی پیدا می کنند. هماتوم جدار شکم، آسیب های وارده به روده بزرگ، آسیب وارده به رگ های خونی و خونریزی از آن ها و عفونت ناف از جمله آسیب های ناشی از استفاده از تروکار هستند. آسیب های عروقی می توانند به خونریزی شدید و آسیب های روده نیز می توانند به پریتونیت منجر شوند.
  • الکترودهایی که در این عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است سبب آسیب به بافت های اطراف محل جراحی و سوختگی الکتریکی شوند. این سوختگی ممکن است به سوراخ شدن و یا حتی پریتونیت منجر گردد.
  • گازهای سرد و خشک بکار رفته در عمل لاپاراسکوپی خطر ابتلا به هیپوترمی را افزایش می دهند. رطوبت می تواند خطر ابتلا به هیپوترمی را کاهش دهد.
  • در تمامی اعمال لاپاراسکوپی، همیشه دی اکسیدکربن تزریق شده به داخل شکم از حفره شکمی خارج نمی شود. این گاز ممکن است به ناحیه شکم، دیافراگم و عصب فرنیک فشار آورده و در نهایت موجبات درد شانه به ویژه درد در شانه راست را زمانی که آپاندکتومی انجام می شود، فراهم کند. با تزریق دی اکسیدکربن ممکن است نفس کشیدن دشوار شود، اما بعد از مدت زمانی این درد فروکش می کند و توسط بافت های بدن جذب و از طریق تنفس از بدن خارج می شود.
  • در جراحی لاپاراسکوپی و در بیمارانی که مبتلا به اختلالات تنفسی هستند، امکان استفاده از گاز وجود ندارد، در این صورت بایستی عمل جراحی باز جایگزین عمل لاپاراسکوپی شود.
  • جراحی لاپاراسکوپی برای اشخاصی که مبتلا به اختلالات انعقادی هستند، توصیه نمی شود.

برخی عوارض هیستروسکوپی

هیستروسکوپی عملی تشخیصی_ درمانی است که به منظور بررسی داخل رحم بکار می رود. در عمل هیستروسکوپی به منظور مشاهده بهتر رحم از یک مایع و یا گاز استفاده می شود، در صورتی که مایع باشد ممکن است مایع جذب بدن شده و بیمار احساس نفخ کند و حتی ممکن است سطح سدیم خون تغییر پیدا کند. گاهی نیز پزشک متخصص ممکن است به جای مایع از گاز استفاده کند، که در این حالت آمبولی هوا بروز می کند. هر چند این اتفاق بسیار نادر است.

هیستروسکوپی می تواند به رحم و دهانه رحم آسیب بزند و موجبات خونریزی و عفونت را فراهم کند. احتمال سوراخ شدن رحم، مثانه و حتی روده در طی انجام هیستروسکوپی وجود دارد که در این صورت نیاز است عمل ترمیمی انجام شود. اگر بیهوشی عمومی باشد، خطر بروز مشکلات ناشی از بیهوشی کم تر خواهد یود.

1. http://www.news-medical.net/health/Laparoscopic-Surgery-Risks.aspx
  2. http://www.emedicinehealth.com/hysteroscopy-health/article_em.htm