Ovarian Cancer سرطان تخمدان

• ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ /
  • تخمدان, درمان, کیست, کیست تخمدان /

علائم سرطان تخمدان

تشخیص علائم اولیه سرطان تخمدان بسیار آسان است. اما بسیاری از علائم آن غیر اختصاصی است و به همین دلیل معمولا سرطان تخمدان قبل از اینکه تشخیص داده شود پیشرفت می کند.
شایع ترین علائم سرطان تخمدان عبارتند از:

• درد شکم یا لگن
  • نفخ
  • مشکل در غذا خوردن یا زود سیر شدن
  • تغییرات ادراری مثل افزایش دفعات ادرار

در زنان با سرطان تخمدان این علائم پایدار است و نه تنها از بین نمی روند بلکه ممکن است به تدریج پیشرفت کنند. در صورتی که بیش از نیمی از ماه این علائم را دارید ضروری است که به پزشک مراجعه کنید.
سایر علائم سرطان تخمدان نیز که به تشخیص آن کمک می کنند شامل موارد زیر است:

• درد هنگام رابطه جنسی
  • ناراحتی معده
  • خستگی مزمن
  • تورم شکم
  • تغییر در دوران قاعدگی

تشخیص سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان در صورتی که زود تشخیص داده شود بسیار راحت تر است. با توجه به اینکه آزمایش تشخیصی روتینی برای سرطان تخمدان وجود ندارد، توجه به علائم پایدار و غیر معمول سرطان تخمدان بسیار مهم است.
برخی از تست های تشخیصی مهم سرطان تخمدان شامل موارد زیر است:
معاینه لگنی به تشخیص سرطان تخمدان کمک می کند اما تشخیص بعضی تومورهای کوچک بسیار مشکل است.
سونوگرافی ترانس واژینال (TVUS) نوعی تصویربرداری است که از امواج صوت برای تشخیص تومورها در اندام های تناسلی از جمله تخمدان ها استفاده می کند؛ گرچه نمی تواند سرطانی بودن یا نبودن تومور را تشخیص دهد.
تست CA-125 میزان آنتی ژن 125 را در خون اندازه می گیرد. البته شرایط دیگری مثل سرطان رحم، فیبروم رحمی و قاعدگی نیز سطح این آنتی ژن را در خون افزایش می دهند.
چنانچه تومور تخمدان تشخیص داده شد، بیوپسی انجام می شود. بیوپسی تنها راه تایید سرطان تخمدان است.

1. http://www.healthline.com/health/ovarian-cancer/missed-period#OvarianCancer3
  2. http://www.healthline.com/health/cancer/ovarian-cancer-early-signs#AtRisk4

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>