Infertility ناباروری

آندومتریوز و ناباروری

• ۳ بهمن ۱۳۹۴ /
  • آندومتریوز, باروری, ناباروری /

آندومتریوز یکی از علل ناباروری در زنان است که در بافت آندومتر (لایه داخلی رحم) بروز می کند. بافت آندومتر، بافت داخلی رحم است که با رشد خود در جایی خارج از رحم و با اتصال به دیگر ارگان ها همچون تخمدان و یا لوله های فالوپ، سبب ایجاد آندومتریوز می شود. بیماری پیشرونده آندومتریوز با گذشت زمان پیشرفت کرده و بعد از درمان نیز تا حدودی احتمال بازگشت آن وجود دارد. دوره های قاعدگی دردناک، خونریزی غیرطبیعی بین دو قاعدگی و درد در طی و یا بعد از مقاربت جنسی از جمله علائم بروز آندومتریوز هستند.
علت آندومتریوز ناشناخته است، هر چند نظریه هایی وجود دارند که بیانگر علت بروز آن هستند. نظریه ای می گوید که در طول قاعدگی بسیاری از سلول های آندومتر از طریق لوله های رحمی وارد حفره لگنی می شوند و در آنجا رشد می کنند. نظریه دیگر علت را یک اختلال ژنتیکی می داند که در آن سلول های آندومتر در طول رشد سلول های جنینی، در مکانی خارج از رحم رشد می کنند.
لاپاراسکوپی، عمل جراحی سرپایی است که در تایید تشخیص آندومتریوز پس از بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینات لگن، طبق نظر پزشک متخصص انجام می شود.
پزشک متخصص پس از تشخیص اولیه آندومتریوز، وضعیت بیمار را بسته به اندازه بافت در یکی از 3 دسته خفیف، متوسط و یا شدید تعیین می کند و در نهایت پزشک بر اساس میزان بروز آندومتریوز، بهترین روش درمانی را که دارودرمانی یا عمل جراحی و یا ترکیبی از هر دو مورد است، برای بیمار تجویز می کند.

1. http://www.ivf.com/endohtml.html
  2. http://www.medicinenet.com/endometriosis/article.htm